Man hade en känsla av att inte duga under sin skolgång. En kvalitativ studie om hur personer i vuxen ålder upplevde sin stödundervisning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Lisa Bergman; Helen Skålberg; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund Under lärarutbildningen har vi stött på många diskussioner om en "skola för alla", vilket vi uppfattar som att alla elever oavsett förutsättningar ska få vara delaktiga i sin utbildning. Det innebär bland annat att få medverka i beslut om eventuell stödundervisning. Vi har därför intresserat oss för elevers upplevelser att får stödundervisning under sin skolgång, och har specifikt riktat oss mot ett retroperspektiv. Det vill säga med hjälp av vuxnas utsagor dra lärdom av deras erfarenheter att få stödundervisning, och på så sätt få kunskaper inom området vilket ger oss nya insikter inför vår blivande lärarroll.Syfte Vårt syfte med undersökningen är att studera hur personer i vuxen ålder upplevde att få stödundervisning under sin skoltid. Frågeställningarna berör om stödundervisningen påverkade deras självbild, om de fick medverka i beslut om stödundervisning samt var orsakerna förlades till bakomliggande svårigheter.Metod Undersökningen grundar sig på kvalitativa intervjuer. Informanterna är fem kvinnor mellan 20 ­ 40 års ålder och urvalet gjordes utifrån att de har haft stödundervisning under sin skoltid. Intervjuerna bandades för att därefter analyseras.Resultat Resultatet visar på att tre av informanterna upplevde sin stödundervisning som negativ medan de andra två har positiva upplevelser. De som har negativa upplevelser fick inte vara delaktiga i beslutsprocessen om stödundervisning. De andra två som har positiva upplevelser, fick själva medverka i besluten om stödundervisning. Gemensamt för de fem informanterna var att de upplevde att skolan lade svårigheterna på individnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)