Sökning: "CATIA v5"
Visar resultat 21 - 25 av 113 uppsatser innehållade orden CATIA v5.
21. Simuleringsverktyg för toleransoptimering
M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)Sammanfattning : Målet med detta examensarbete har varit att utvärdera ett simuleringsverktyg för toleranskedjeanalyser i 1D, följt av en jämförelse med dagens metod att beräkna toleranskedjor i 1D med kalkylark i Excel. Simuleringsverktyget heter EZtol och har funnits sedan ett och ett halvt år tillbaka. LÄS MER
22. Carbon fibre reinforced plastic energy absorbing structures under crash loads : Numerical simulations validated with experimental tests
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/MaterialvetenskapSammanfattning : The development of a numerical modelling approach for carbon bre reinforced plastic energy absorbing structures designed for crash events using Abaqus/CZone is described within this master thesis. Several crash tube series have been designed, manufactured, and tested with a rather unconventional cross-sectional geometry. LÄS MER
23. Next Generation Automotive Sun Visor : Product Development
Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The main purpose of the sun visor is to prevent the driver and passengers to get blinded by the sunlight. It is essential that the sun visor is not blocking the view and that the driver has a clear line of sight so that collisions can be prevented. LÄS MER
24. Optimering av kylsystemslayout i BvS10
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/EnergivetenskapSammanfattning : BAE Systems Hägglunds AB har sedan 2001 tillhandahållit den midjestyrda bandvagnen BvS10. BvS10 är ett armerat och amfibiskt allterrängsfordon som är utformat för att ge operativt stöd både militärt och civilt där andra fordon inte kan. LÄS MER
25. Design and Analysis of a Carbon Fiber Reinforced Polymer Structural Chassis Component for a EU Long Distance Truck
Master-uppsats, KTH/LättkonstruktionerSammanfattning : A Scania S-series front chassis module feasibility study is carried out to investigate the potential gains and losses by changing to a composite material system. The existing front chassis module comprises multiple steel, sheet metal and plastic components. The design space is fixed by the location of adjacent components in the current design. LÄS MER