Sökning: "Vfu handledning lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Vfu handledning lärare.

  1. 1. Utbildning av framtidens ledare : En studie av förutsättningarna för utvecklande ledarskap vid officersutbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johan Ax; Fredrik von Essen; [2022]
    Nyckelord :The Swedish Defence University; Officers Programme; Swedish Armed Forces; Military Academy Karlberg; leadership; education; cadet; Försvarshögskolan; Officersprogrammet; Försvarsmakten; MHS Karlberg; ledarskap; utbildning; kadett;

    Sammanfattning : Försvarsmaktens viktigaste resurs är personalen, vilken påverkas i stor utsträckning av officerarnas ledarskap. Utvecklande ledarskap är ledarskapsmodellen som tillämpas i Försvarsmakten och den karaktäriseras av att ledaren uppträder som ett föredöme som inspirerar och motiverar. LÄS MER

  2. 2. Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vian Talusi; [2016-05-04]
    Nyckelord :handledning; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den didaktiska undervisningsverkligheten. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER

  3. 3. ”Det blir ju aldrig riktigt på riktigt” : En undersökning av lärarstudenters uppfattningar av verksamhetsförlagd utbildning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Ahlvik; Robin Blossing; [2016]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; vfu; utbildning; handledning; teori; praktik;

    Sammanfattning : Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är ett viktigt inslag som år 2001 ersatte den tidigare praktiken i lärarutbildningen. Genom professionell handledning från en verksam och handledarutbildad lärare (handledare) ska studenterna få chansen att träna på det de lärt sig på högskolan ute i riktiga skolverksamheter för att på så vis utveckla sin framtida yrkesroll. LÄS MER

  4. 4. Handledarens yrkeskunnande : Modell och verklighet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Malin Strand; [2013]
    Nyckelord :Skill; Placement; Placement supervisor; Probationary year; Supervision; Mentorship; Teacher Education; Dialogue seminar; Skill and technology; Yrkeskunnande; Verksamhetsförlagd utbildning; VFU; VFU-lärare; VFU-handledare; Introduktionsår; Handledning; Mentorskap; Lärarutbildning; Dialogseminarium; Yrkeskunnande och teknologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i frågeställningar som berör handledarens yrkeskunnande. Benämningen handledare syftar i detta fall på lärare som är VFU-handledare för lärarstudenter eller mentorer för nyutexaminerade lärare. VFU och introduktionsår för nya lärare befinner sig i gränsområdet mellan utbildning och yrkespraktik. LÄS MER

  5. 5. Stöd av handledare under verksamhetsförlagd utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sherin Bako; Helene Sjöström; [2012]
    Nyckelord :Handledning; Sjuksköterska; Stöd; Utbildning; VFU placering; Clinical training placement; Education; Guidance; Nurse; Support;

    Sammanfattning : Sjuksköterskeutbildningen på högskolor i Sverige utgörs av teoretiska och praktiska studier, uppdelat på sex terminer. I den svenska utbildningstraditionen var upplägget att en person, lärare eller handledare, hade kunskapen om ett ämne där studenten skulle ställa frågor för att få ta del av denna kunskap. LÄS MER