Sökning: "anders lindqvist"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden anders lindqvist.
1. GIRLFAGS AND GUYDYKES - Too queer for straights, and too straight for queers
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Aim. To highlight how girlfags and guydykes describe their identities and their experience and interpretation of the identity labels. Background and previous studies. The sexual minority identity of girlfags and guydykes are sometimes perceived as provocative in their contradictory labels. LÄS MER
2. ILSA-the subordination of Education to Economic Theory (ILSA-Wirtschaftstheorie statt Bildung)
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Narrative: In the beginning of the 21st century a trend became apparent; the increasing production of education monitoring data. It was the outcome of international large scale assessments (ILSA) breakthrough; quantitative comparative education (QCE) studies said to be able to give important information on the state of education systems. LÄS MER
3. Döden är en kolja : Metaforanalys i modern svensk skräcklitteratur
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera bildspråket i fyra skräcknoveller av John Ajvide Lindqvist och Anders Fager. De utvalda novellerna av Lindqvist är "By på höjden" (2006) och "Majken" (2006), samt "En punkt på Västerbron" (2011) och "Pigornas trappa" (2011) av Fager. LÄS MER
4. Testbänk för turbinregulator
Master-uppsats, Uppsala universitet/ElektricitetsläraSammanfattning : The function of a turbine governor is to maintain the grid frequency close to the nominal value, which in the Nordic grid is 50 Hz. This thesis uses a standard turbine governor from Vattenfall AB, which is implemented with a PLC. LÄS MER
5. Från ett blodigt rum till lite spott på golvet : En studie av skolpersonals fortbildning i lågaffektivt bemötande i särskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur en fortbildning initieras och vilka tecken på förändrade arbetssätt som personalen kan beskriva i ett skolutvecklingsperspektiv. Valet föll på en fortbildning som avser personalens kompetens i bemötande av elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER