Sökning: "det matematiska språket"

Visar resultat 21 - 25 av 191 uppsatser innehållade orden det matematiska språket.

  1. 21. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Lärarledd stöttning vid problemlösningsuppgifter inom matematik : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annie Fransson; Catharina Sidoli; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösningsuppgifter; stöttning; problemlösning; strategier;

    Sammanfattning : Flera elever upplever problemlösning som ett svårt område inom matematiken. Problemlösning är en stor del av vår skolgång och vardag. Den upplevs både i sociala och teoretiska sammanhang som vi utsätts för och lär oss hantera redan i tidig ålder. LÄS MER

  3. 23. Jag har inga riktlinjer för hur jag ska differentiera undervisningen för högpresterande elever : en kvalitativ analys om hur högpresterande och begåvade elever identifieras och hur undervisningen differentieras för dessa elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Hidgård; Elin Welander; [2021]
    Nyckelord :Acceleration; begåvade; berikning; coachning; differentiering; högpresterande; identifiering; matematik; nivågruppering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån Skollagen (Utbildningsdepartementet 3 kap. 2§) har alla elever rätt till att utvecklas efter sina förutsättningar. Enligt den tidigare forskningen (Pettersson, 2011: 219) och den insamlade empirin framgår det att skolorna fokuserar på eleverna som ej når kunskapsmålen. LÄS MER

  4. 24. Matematikbokens påverkan på eleversmatematiska förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Eriksson; Cornelia Hägg; [2021]
    Nyckelord :Elever; Förståelse; Matematikbok; Matematikundervisning; Struktur;

    Sammanfattning : Skolverket (2020) redovisar i sin timplan att mellanstadiet idag består av 410 undervisningstimmar i ämnet matematik. Skolan ska därmed förse elever med möjligheter attinhämta kunskap i matematik som ska ge förutsättningar att kunna fatta vardagliga beslut ochdelta i samhället. LÄS MER

  5. 25. Hur kan en Kooperativ strategi gynna andraspråkselevers problemlösningsförmåga i matematik?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Elin Linderström; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; kooperativt lärande; matematik; problemlösning; proximal utvecklingszon.;

    Sammanfattning : År 2012 gjorde PISA en undersökning gällande problemlösning i matematik. Dessa tester visade att sverige presterade lägre än OECD genomsnittet. Det visade sig också vara en skillnad på resultaten gällande de elever med svensk bakgrund kontra utländsk bakgrund. LÄS MER