Sökning: "receptionsanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 69 uppsatser innehållade ordet receptionsanalys.

  1. 6. “Det blir ett kämpande som kvinna om man ska vara den som reklamen och stereotyper säger” - En kvalitativ intervjustudie om hur äldre kvinnor upplever modeller i anti-aging reklambilder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cecilia Bengtsson; Lovisa Lidung; [2022-02-10]
    Nyckelord :Anti-aging; Stereotyper; Ålderism; Könsmärkt ålderism; Reception;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur sex kvinnor upplever modeller i reklambilder för anti-aging produkter avsedda för deras ålder. Teori: Ålderism, könsmärkt ålderism, stereotyper, receptionsteori. Metod: Kvalitativ metod med en receptionsanalys. Material: Sex stycken intervjuer med kvinnor i åldrarna 53-63 år. LÄS MER

  2. 7. "Julia i 6B är en hora": En kvalitativ receptionsanalys av Talitas kampanj "Julia"

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Liselotte Gruving; Marthina Sandberg; Miranda Kyker; [2022]
    Nyckelord :Reception analysis; non-profit; social marketing; shock advertisement; Receptionsanalys; ideella organisationer; social marknadsföring; chockreklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to address and understand how shock advertising can be used for the social marketing of non-profit organisations in Sweden. To better understand shock advertising in the Swedish context a case study of a campaign published by the Swedish non-profit organisation Talita, with the purpose of bringing attention and awareness to the problem of prostitution happening at younger ages in Sweden, is performed. LÄS MER

  3. 8. Barns möte med konst : En undersökning av konstpedagogikens uttryck genom Malmö Konsthalls utställningar 1975, 1995 och 2015

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Linnea Wik; [2022]
    Nyckelord :Malmö Konsthall; konstpedagogik; kulturpolitik; barnverksamhet; konstmöte;

    Sammanfattning : Children’s interaction with art. A study about expressions of art pedagogy in Malmo Konsthallsexhibitions 1975, 1995 and 1975. This essay examines art pedagogy för children in relations to cultural politics and to the examined exhibitions. The study is based on three exhibitions at Malmo Konsthall. LÄS MER

  4. 9. “I am kind of reminded of my mother when I see this image” : A qualitative study within the field of political communication and the phenomenon of personalisation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emma Norberg; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Personalisation; Political Communication; Political Impression Management; Self Construction; Instagram; Personalisering; Politisk Kommunikation; Politisk Intrycksstyrning; Framställning;

    Sammanfattning : Social media has changed how political communication is distributed (Häussler, 2021) and has led to party leaders’ using the platforms to create an image of themselves as ordinary individuals (Bărbieru, 2020). Ahead of the 2022 election, social media is expected to play a more prominent role, with it being the source of choice for first-time voters (Internetstiftelsen, 2022). LÄS MER

  5. 10. Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johan Hafström; [2021-03-04]
    Nyckelord :Altruism; Egoism; Budskap; Receptionsanalys; Veganism; Kommunikation; Framing;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och att förstå likheter och skillnader beroende på kontextuella och individuella faktorer. Teori: Framing Metod: Kvalitativ receptionsanalys med fokusgrupper Material: Två fokusgruppintervjuer med 3 respektive 4 deltagare hämtade från facebookgrupper som relaterar till veganism och växtbaserad kost. LÄS MER