Sökning: "receptionsanalys"

Visar resultat 16 - 20 av 69 uppsatser innehållade ordet receptionsanalys.

  1. 16. "Dom målar ju upp en verklighet eller en fantasi som vi unga tjejer vill ha..." : En receptionsanalys av mottagares upplevelse av sponsrade inlägg på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Tyngel; Linda Ståhlgren; [2019]
    Nyckelord :Instagram; influencer; influencer marketing; sponsrade inlägg; opinionsbildare; receptionsanalys; tvåstegshypotesen;

    Sammanfattning : Avsikten med den här studien är att undersöka sponsrade inlägg på Instagram och dessa inläggs trovärdighet. Det kommer vi att göra genom en receptionsanalys bestående av analyser av instagraminlägg och intervjuer med instagramanvändare. LÄS MER

  2. 17. Are we even watching the same film? : A reception study of The Square

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Georges Bandak; [2018]
    Nyckelord :reception analysis; spectatorship; interpretation; reception studies; viewer;

    Sammanfattning : This thesis examines the differences regarding thereception between American and Swedish reviews of the Swedish film, The Square (2017, Ruben Östlund). It explores whether or not their differences and similarities reflect different cultural contexts. LÄS MER

  3. 18. Genusstereotyper i reklam : En kvalitativ undersökning av könsstereotyper i reklam.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linda Bergh; [2018]
    Nyckelord :GENDER STEREOTYPES; ADVERTISMENT; SOCIAL CONSTRUCTION; GENDER; GENDER MARKERS; GENUSSTEREOTYPER; KÖNSSTEREOTYPER; REKLAM; SOCIALKONSTRUKTIONISM; GENUS; KÖNSMARKÖRER;

    Sammanfattning : I min kvalitativa studie har jag genom textanalyser, intervjuer och receptionsanalys undersökt hur kvinnor och män framställs i reklam. Genom att göra denna triangulering har jag kunnat belysa forskningsfrågorna från olika håll och därför fått en tydligare helhetsbild. LÄS MER

  4. 19. Äntligen borta? : En kvalitativ studie i hur kvinnor och män förhåller sig till medierapporteringen kring Martin Timell.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teater

    Författare :Thyra Olsson; [2018]
    Nyckelord :Qualitative reception analysis; focus groups; Äntligen Hemma; Expressen; sexual harassment; power structure; gender contract; interpretation; feminism.; Kvalitativ receptionsanalys; fokusgrupper; Äntligen Hemma; Expressen; sexuella trakasserier; maktstruktur; genuskontrakt; tolkning; feminism.;

    Sammanfattning : Hösten 2017 uppstod kampanjen #metoo och kvällstidningen Expressen rapporterade om programledaren Martin Timell som anklagades för att ha sexuellt trakasserat en kvinnlig assistent under en sommarfest. Med Expressens rapportering som utgångspunkt fokuserar studien på hur män och kvinnor tolkar och identifierar sig med rapporteringen kring händelsen. LÄS MER

  5. 20. ”…om alla såg likadana ut, skulle inte världen se väldigt tråkig ut?” : En kvalitativ studie om Åhléns klädkampanj Bryt klädmaktsordningen ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Svärd; [2018]
    Nyckelord :Semiotisk bildanalys; receptionsanalys; fokusgrupper; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur Åhléns klädkampanj bryter mot könsnormer genom att driva normbrytande reklaminnehåll. Åhléns kampanj Bryt klädmaktsordningen står i fokus i denna studie då den varit omtalad bland Sveriges nyhetsmedier och sociala medier. LÄS MER