Sökning: "summative"
Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade ordet summative.
1. Bedömd eller dömd? : Lärares erfarenheter av summativa bedömningar och hur dessa påverkar motivation och självbild hos elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Vår uppsats handlar om grundskollärares erfarenheter av att genomföra summativa bedömningar med elever i behov av stöd. Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse av vilka erfarenheter grundskollärare för de tidiga skolåren har kring hur summativa bedömningar kan påverka motivation och självbild hos elever i behov av stöd. LÄS MER
2. Den artificiella intelligensens begynnelse i skolväsendet – ChatGPT och validitetsproblemet med summativ skrivbedömning i gymnasieskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : The present essay examines the apparent problem in the validity of writing assessment in the Swedish upper secondary school. The problem lies in the introduction of ChatGPT, which the students can use to write abstract texts of high quality. The main analyzing tool to examine this problem is Bachman’s (2005) assessment use argument (AUA). LÄS MER
3. Aprobación o desaprobación. Actitudes de estudiantes de ELE en Suecia hacia la retroalimentación
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : A general focus on summative assessment has led to feedback and formative assessment taking a less prominent role in ELE teaching, to the extent that its value has been questioned by students to the point where they do not know what to do with it and admit it as redundant. This study aims to investigate and highlight students’ attitudes towards feedback and how teachers' strategies can motivate students in modern language teaching. LÄS MER
4. Främjar digitala hjälpmedel elevernas matematikkunskaper?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of this literature study is to summarize current research to get insight in the use of digital tools for educational purposes in school. As the digital world integrates more into school and society, this can be considered to be an interesting and current topic. LÄS MER
5. Summativ bedömning och AI på prov : Utmaningar kring bedömning i det moderna klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : This essay is based on a survey study of teachers in upper secondary school in Skåne,Sweden. The questions the teachers have answered have pertained to how they assess theirstudents with regards to the abilities they are supposed to develop, how these assessmentscorrelate with the relevant documents from Skolverket, and how the continuous growth of AI,and students getting access to these AI:programs, have impacted how teachers assess theirstudents. LÄS MER