Sökning: "taltid"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet taltid.

  1. 1. Analysis of speaking time and content of the various debates of the presidential campaign : Automated AI analysis of speech time and content of presidential debates based on the audio using speaker detection and topic detection

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Axel Valentin Maza; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Speaker detection; Speaker recognition; Speaker diarization; Speaker identification; Debate; Politics; Deep Learning; Artificiell intelligens; talardetektion; talarigenkänning; talardiarisering; talaridentifiering; debatt; politik; djupinlärning;

    Sammanfattning : The field of artificial intelligence (AI) has grown rapidly in recent years and its applications are becoming more widespread in various fields, including politics. In particular, presidential debates have become a crucial aspect of election campaigns and it is important to analyze the information exchanged in these debates in an objective way to let voters choose without being influenced by biased data. LÄS MER

  2. 2. "Varsågoda och sitt på era platser" : En observationsstudie kring arbetsron och inlärningen i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristin Abdallah; Helin Akrawi; [2023]
    Nyckelord :klassrummets utformning; elevplacering; position; beteenden; inlärning; arbetsro;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur beteenden möjliggörs och/eller begränsas utifrån klassrummets utformning och elevers placering. I fokus för studien står frågor om inlärning och arbetsro. Studien utgår från Sweller’s kognitiva belastningsteori. LÄS MER

  3. 3. ”Hur tänker du?” Om klassrumskommunikation mellan lärare och elever : En studie med fokus på kommunikationsmönster och frågornas roll i klassrumskommunikationen.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariam Hamid; [2019]
    Nyckelord :kommunikation; klassrumskommunikation; IRE; IRU; öppna frågor; slutna frågor;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker klassrumskommunikation som förekommer mellan lärare och elever. Fokusområden i studien är kommunikationsmönster i undervisningen och frågornas roll. LÄS MER

  4. 4. Genusrelaterade talmönster i svenskundervisning i årskurs 5 : Talutrymme, taltid och talfördelningstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Sjölund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Interaktioner som stöttning av elevers talspråkliga färdigheter : En intervjustudie om lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Wikland; [2018]
    Nyckelord :Talspråkliga färdigheter; uppfattningar; interaktioner; stöttning; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka en lärares och dennes elevers uppfattningar om hur interaktioner i klassrummet mellan läraren och eleverna i årskurs tre stöttar utvecklingen av elevernas talspråkliga färdigheter. Studiens material består av en lärarintervju och sex elevintervjuer. LÄS MER