Sökning: "taltid"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet taltid.
1. Analysis of speaking time and content of the various debates of the presidential campaign : Automated AI analysis of speech time and content of presidential debates based on the audio using speaker detection and topic detection
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The field of artificial intelligence (AI) has grown rapidly in recent years and its applications are becoming more widespread in various fields, including politics. In particular, presidential debates have become a crucial aspect of election campaigns and it is important to analyze the information exchanged in these debates in an objective way to let voters choose without being influenced by biased data. LÄS MER
2. "Varsågoda och sitt på era platser" : En observationsstudie kring arbetsron och inlärningen i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur beteenden möjliggörs och/eller begränsas utifrån klassrummets utformning och elevers placering. I fokus för studien står frågor om inlärning och arbetsro. Studien utgår från Sweller’s kognitiva belastningsteori. LÄS MER
3. ”Hur tänker du?” Om klassrumskommunikation mellan lärare och elever : En studie med fokus på kommunikationsmönster och frågornas roll i klassrumskommunikationen.
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Föreliggande studie undersöker klassrumskommunikation som förekommer mellan lärare och elever. Fokusområden i studien är kommunikationsmönster i undervisningen och frågornas roll. LÄS MER
4. Genusrelaterade talmönster i svenskundervisning i årskurs 5 : Talutrymme, taltid och talfördelningstrategier
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
5. Interaktioner som stöttning av elevers talspråkliga färdigheter : En intervjustudie om lärares och elevers uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka en lärares och dennes elevers uppfattningar om hur interaktioner i klassrummet mellan läraren och eleverna i årskurs tre stöttar utvecklingen av elevernas talspråkliga färdigheter. Studiens material består av en lärarintervju och sex elevintervjuer. LÄS MER