Sökning: "Talspråkliga färdigheter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Talspråkliga färdigheter.

  1. 1. Interaktioner som stöttning av elevers talspråkliga färdigheter : En intervjustudie om lärares och elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Wikland; [2018]
    Nyckelord :Talspråkliga färdigheter; uppfattningar; interaktioner; stöttning; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka en lärares och dennes elevers uppfattningar om hur interaktioner i klassrummet mellan läraren och eleverna i årskurs tre stöttar utvecklingen av elevernas talspråkliga färdigheter. Studiens material består av en lärarintervju och sex elevintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Stöttning av talspråkliga färdigheter : Aktiviteter och interaktioner i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Konstantakis; [2018]
    Nyckelord :Oral skills; activities; interactions; support; the proximal zone of development; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ; Talspråkliga färdigheter; aktiviteter; interaktioner; stöttning; den närmaste proximala utvecklingszonen; Communication Supporting Classrooms Observation Tool CSCOT ;

    Sammanfattning : De talspråkliga färdigheterna har en avgörande betydelse för barns kunskapsutveckling och ligger till grund för både läs- och skrivförmågor. Det är således av vikt att skolan erbjuder elever möjlighet att utveckla dessa. LÄS MER

  3. 3. Dokumentation av elevers talspråkliga färdigheter : Lärares uppfattningar om former av och ändamål med dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rasmus Lindström; [2018]
    Nyckelord :documentation; documentation form; teachers’ perceptions; oral language skills; purpose with documentation; dokumentation; form av dokumentation; lärares uppfattningar; talspråkliga färdigheter; ändamål med dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utröna hur fem lärare i årskurs 1–3 resonerar om och uppfattar dokumentation av elevers talspråkliga färdigheter. Vilken form av dokumentation lärare beskriver sig använda i syfte att bedöma och följa upp elevers talspråkliga färdigheter och vilka ändamål med denna dokumentation lärare redogör för var de frågor studien syftade att besvara. LÄS MER