Sökning: "visuella effekter"

Visar resultat 11 - 15 av 93 uppsatser innehållade orden visuella effekter.

  1. 11. Get Smoooth : En semiotisk visuell analys av Klarnas Get Smoooth kampanj i relation till klasstillhörighet, smak och färgen rosa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ebba Arhall; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; Klass; Smak; Habitus; Rosa; Semiotik; Pierre Bourdieu; Roland Barthes; Snoop Dogg; Populärkultur; Finansteknik;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar en blick på hur smak och klass speglas i vår samtida medievärld som präglas av populärkulturella referenser. Genom en kvalitativ semiotisk analys har Klarnas reklamfilm Get Smoooth (2019) analyserats utifrån Roland Barthes semiotiska teorier om hur mening tillskrivs genom visuella koder, i samband med Pierre Bourdieus teorier om hur klass och smak reflekteras genom visuella medel. LÄS MER

  2. 12. Myten om Åre : En semiotisk multimodal textanalys av platsvarumärket Åre

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emilia Finné; Jenny Kästel; [2022]
    Nyckelord :gentrification; tourism; place brand; social class; Åre; gentrifiering; turism; platsvarumärke; klass; Åre;

    Sammanfattning : I egenskap av att vara en av Sveriges största turistorter lockar Åre cirka en miljon besökare per år. För många handlar orten om skidåkning och turismen bidrar med många jobbmöjligheter till den jämtländska byn som ofta beskrivs som lilla Stockholm. LÄS MER

  3. 13. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saly Al-Shaibani; Lisette Svan; [2022]
    Nyckelord :Woke Washing; Brand Activism; Representation; Masculinity; MCDA; Woke Washing; Varumärkesaktivism; Representation; Maskulinitet; MCDA;

    Sammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER

  4. 14. Shaderprestanda inom Unity : En jämförelse mellan Unity Shader Graph och HLSL shaders

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jonathan Börjesson; [2022]
    Nyckelord :Shaders; Unity Shader Graph; High-Level Shading Language; HLSL; Optimering; Prestanda;

    Sammanfattning : Genom att skapa shaders kan datorspelsutvecklare åstadkomma en uppsjö av visuella effekter. Det enda som sätter gränserna är fantasin och prestandan. En av de största spelmotorerna på marknaden är Unity Engine (Unity Technologies, 2005). LÄS MER

  5. 15. Effects of Immiscible Compressor Oil in a Flooded PSHE Evaporator : A Visual Study Approach

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Joel Blomfelt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper deals with heat transfer in plate evaporators, with a focus on the effects caused by carried-over compressor oil ending up in the heat exchanger. A common standpoint in literature regarding the effect of immiscible oil contamination, in for example an ammonia PHE evaporator, is that the oil can accumulate as a layer on the plate surface causing an additional thermal conduction resistance. LÄS MER