Sökning: "visuella effekter"

Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade orden visuella effekter.

  1. 16. Utforma städer : med hjälp av AI & generativ design

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Andreas Alsén; [2022]
    Nyckelord :Urbanisering; AI; Förtätning av städer; Hållbar stadsutveckling; Generativ design; Digitalisering; Byggprocessen;

    Sammanfattning : Idag bor cirka 55 procent av världens befolkning i städer och urbaniseringen förväntas fortsätta. Tidiga prognoser visar att stadsbefolkningen kommer att ha fördubblat sin nuvarande storlek år 2050, vilket leder till att nästan 7 av 10 människor i världen kommer att bo i städer (Ritchie and Roser, 2022). LÄS MER

  2. 17. Episka Strider : Representation av historiska personer i Epic Rap Battles of History

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lisa Dahlin; [2021]
    Nyckelord :Historia; Youtube; Adaptation; Representation; Myth; Historia; Youtube; Adaption; Representation; Myt;

    Sammanfattning : Denna uppsats inspekterar visuella element från två filmklipp publicerade på Youtube-kanalen Epic Rap Battles of History, med syfte att undersöka hur en adaption av historiska personer gjorts för underhållningssyfte. Detta görs med grund i teorier om adaption av Linda Hutcheon och Jeremy Strong, samt med hjälp av Stuart Hall och Roland Barthes studier om representation och myter. LÄS MER

  3. 18. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER

  4. 19. Learning the ropes through environmental and indexical storytelling : Introducing basic mechanics as a part of the world

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Julia Elmhammar; Amanda Berg; [2021]
    Nyckelord :indexical storytelling; environmental storytelling; diegetic; non-diegetic effects; indexical storytelling; environmental storytelling; diegetisk; icke diegetisk; tutorial;

    Sammanfattning : Abstrakt Diegetiska effekter, icke diegetiska effekter, indexical -och environmental storytelling i relation till tutorials, vad händer när man introducerar spelets mekaniker med hjälp av dessa?  Denna artikel undersöker hur andra spel har använt sig av ovan begrepp för att introducera mekaniker och spelvillkor. Vi kommer diskutera hur environmental -och indexical storytelling tillsammans med diegetiska och icke diegetiska visuella effekter kan påverka spelarens inlevelse och förståelse av de grundliga mekanikerna i ett spelutrymme. LÄS MER

  5. 20. "Vakna Tripp, Trapp, Träd!" : En multimodal granskning av en förskoledidaktisk applikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Agnes Larsson; Fanny Rannberg; [2021]
    Nyckelord :förskoledidaktik; surfplattor; applikationer; socialsemiotik; design; utforskande;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka applikationen Tripp, Trapp, Träds möjligheter för barns utforskande, utifrån ett socialsemiotiskt perspektiv. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i form av en tematisk analysmetod, vilket i kombination med vald teori gjorde granskningen multimodal. LÄS MER