Sökning: "visuella effekter"
Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade orden visuella effekter.
16. Utforma städer : med hjälp av AI & generativ design
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Idag bor cirka 55 procent av världens befolkning i städer och urbaniseringen förväntas fortsätta. Tidiga prognoser visar att stadsbefolkningen kommer att ha fördubblat sin nuvarande storlek år 2050, vilket leder till att nästan 7 av 10 människor i världen kommer att bo i städer (Ritchie and Roser, 2022). LÄS MER
17. Episka Strider : Representation av historiska personer i Epic Rap Battles of History
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Denna uppsats inspekterar visuella element från två filmklipp publicerade på Youtube-kanalen Epic Rap Battles of History, med syfte att undersöka hur en adaption av historiska personer gjorts för underhållningssyfte. Detta görs med grund i teorier om adaption av Linda Hutcheon och Jeremy Strong, samt med hjälp av Stuart Hall och Roland Barthes studier om representation och myter. LÄS MER
18. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER
19. Learning the ropes through environmental and indexical storytelling : Introducing basic mechanics as a part of the world
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Abstrakt Diegetiska effekter, icke diegetiska effekter, indexical -och environmental storytelling i relation till tutorials, vad händer när man introducerar spelets mekaniker med hjälp av dessa? Denna artikel undersöker hur andra spel har använt sig av ovan begrepp för att introducera mekaniker och spelvillkor. Vi kommer diskutera hur environmental -och indexical storytelling tillsammans med diegetiska och icke diegetiska visuella effekter kan påverka spelarens inlevelse och förståelse av de grundliga mekanikerna i ett spelutrymme. LÄS MER
20. "Vakna Tripp, Trapp, Träd!" : En multimodal granskning av en förskoledidaktisk applikation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka applikationen Tripp, Trapp, Träds möjligheter för barns utforskande, utifrån ett socialsemiotiskt perspektiv. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i form av en tematisk analysmetod, vilket i kombination med vald teori gjorde granskningen multimodal. LÄS MER