Strategier kring vakanser på kontorsmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Det har alltid funnits tomma och outhyrda lokaler i Stockholm. Vakanser är något som alltid har funnits, och därför också känns som ett ständigt aktuellt ämne. Fastighetsföretag har alltid försökt se till att så mycket som möjligt av lokalerna är uthyrda, men vilka strategier finns och används vid frågor om vakans? Studien undersöker vad som sägs på marknaden i Stockholm. Med hjälp av intervjuer av ansvariga inom detta ämne hos olika kommersiella fastighetsföretag har en bild med tankar och åsikter från dessa personer målats upp för att få en inblick i vad som är viktigt att tänka på när det gäller vakanser. En enkät har också skickats ut för att få en bredare uppfattning hur de kommersiella fastighetsföretagen agerar i olika situationer, vilken strategi kring vakanser de har. Företagen har samma åsikt om hel del frågor. De är överrens om att det finns mycket pengar att tjäna genom att se till att den nuvarande hyresgästen sitter kvar i lokalen. Att få in en ny hyresgäst i lokalen går inte att göra på en dag. Det kan ta månader innan den nya hyresgästen är på plats, och vakanser är lika med förlorade pengar. Det är därför viktigt att ha en bra relation med sin hyresgäst. De frågor som ställdes som fick olika svar var bland annat hur företagen agerar för att påverka antalet lediga lokaler, vad som görs vid uppsägning av kontrakt, vad man tycker om hyresgästrepresentanter, hur de ser på ett eventuellt priskrig, varför man inte har 100 % uthyrda lokaler, hur man ser på dold vakans och vilka lokaler som är mest efterfrågade i Stockholm, På de flesta frågor har en klar majoritet av uthyrarna samma åsikt. Ingen uthyrare ger några stora rabatter till hyresgästerna. Uthyrarna vet att det är dyrt att flytta. Det finns heller inget som tyder på att en uthyrare skulle sänka sina priser bara för att en konkurrent gör det, och på sätt hamna i ett priskrig. De flesta uthyrare tycker det är skönare att förhandla direkt med hyresgästen istället för att gå genom en hyresgästrepresentant. Vilka parametrar som är viktigast i en lokal, får många olika svar i undersökningen. Nya lokaler och möjlighet att skapa rum och ny planlösning är de populäraste svaren. Få företag oroar sig för att det ska bli en högre vakansgrad i närmaste framtiden. De flesta tror att marknaden kommer vara oförändrad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)