Hur kan man arbeta med klassiker i grundskolans senare år? Observationer av en lärares arbete med Strindberg och Lagerlöf i årskurs 9

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyfte och huvudfrågor: Ungdomar läser mindre, speciellt gamla klassiker som hör till vårt kulturarv iform av en litterär kanon. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och observera hur en lärare iårskurs 9 läser och arbetar med texter av August Strindberg och Selma Lagerlöf. Följande frågor haruppsatsen försökt besvara: Hur väljer läraren texter av dessa två författare? Hur motiverar läraren elevernaför äldre litteratur? Hur kan eleverna arbeta med äldre litteratur? Hur bedömer läraren elevers arbete?Metod och material: Underlaget har varit deltagande observation i två parallella klasser. Eftersom syftethar varit att observera hur läsning av klassiker fungerar i en vanlig högstadieklass, följde jag en läraresarbete utan några förberedande frågor. Intervju med läraren lades efter att momentet med klassikerna varklart. Inga enkätundersökningar eller intervjuer har gjorts med elever.Resultat:Eleverna vill känna att litteraturen berör dem, de bär med sig sina kunskaper och erfarenheter från sina egnaliv. När intresse saknas, kan eleverna göra motstånd genom tystnad och inte delta i samtalen. Ibland kanskälen vara att eleverna är oförberedda på ett informellt boksamtal. Integritet är viktigt. Det är också viktigtatt eleverna vet vad som förväntas av dem. Det finns anledning för lärare att försöka få eleverna med sigoch få dem motiverade, för motiverade elever har lättare att lära sig. Även improvisation är en del av envanlig skoldag, oavsett noggrann planering, kan mycket hända.Betydelse för läraryrket: Som blivande lärare har jag stor glädje av att ha kunnat observera en lyckadundervisningssituation av klassiker och kommer att använda denna modell. Klassiker, som läses avgeneration efter generation, tillhör vårt kulturarv och eleverna får inte stå utanför. Skolans uppgift är attföra traditioner och värderingar vidare och låta eleverna få en relation och göra kulturarvet till sitt eget. Detsaknas pengar och tid tid fortbildning, vilket skulle stimulera till mer intressant undervisning om klassiker.Utan ständig återkommande kompetensutveckling blir det ingen bra skola för våra barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)