Fysisk aktivitet i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Fredrik Westerlund; Robin Gupta; [2016]

Nyckelord: Fritidshem; Pedagog; Fysisk aktivitet; Barn;

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att granska hur pedagogerna på två olika fritidshem arbetar med fysisk aktivitet i dess olika uttrycksformer, vi vill även granska vilka förutsättningar som finns på fritidshemmen för utförande av fysiska aktiviteter.Våra frågeställningar är ”Hur arbetar pedagogerna med fysisk aktivitet och hur främjas hälsa och lärande i den fysiska aktiviteten?” och ”Vilka möjligheter finns till fysisk aktivitet på fritidshemmet?”. Vi har använt oss av två teorier för att analysera empirin. Dessa är KASAM (Känsla av sammanhang) och det sociokulturella perspektivet. Inom KASAM har vi även använt Thedin Jakobssons (2007) modell.Vi har intervjuat fyra pedagoger på två olika fritidshem utifrån en semistrukturerad intervjumetod. Resultatet visar att pedagogerna på fritidshemmen medvetet främjar fysisk aktivitet, och med detta medföljer hälsa, lärande och sociala samspel. Vår slutsats är att fysisk aktivitet är något som bör främjas på fritidshemmet och i och med denna studie har vi blivit mer medvetna om den fysiska aktivitetens betydelse och att det är något vi som fritidspedagoger bör sträva efter att inkludera i verksamheten så mycket som möjligt. Empirin har även påvisat miljöns betydelse för främjandet av fysiska aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)