Rör sig elever tillräckligt mycket? : En studie om pojkar och flickors fysiska aktivitet på fyra olika skolor
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning barns fysiska aktivitet under skoltid uppfylls gentemot dagens hälsorekommendationer. Metoden som användes var av kvantitativ ansats genom studie med stegräknare och observation. Huvudinstrumentet för studien var stegräknare vilket burits av eleverna under en skoldag. Undersökningsgruppen utgjordes av totalt 74 elever, varav 36 stycken var pojkar och 38 stycken var flickor i klass 4 på fyra skolor i södra Sverige. Resultatet påvisar att pojkarna rör sig mellan 47- 50 % av vad de borde medan flickor uppnår 33- 36 % fysisk aktivitet av vad de borde enligt rekommendationer. Pojkarna tog cirka 3 000 fler steg än vad flickorna gjorde i studien. Endast en pojke når upp till rekommendationerna men ingen flicka lyckas nå mängden steg som tillråds. Studiens slutsats är att eleverna rör sig för lite under skoltid. Det finns skillnader i pojkars och flickors fysiska aktivitet, både inom skolorna och mellan skolorna. Observationsstudien visar på att fler flickor än pojkar står stilla under rast och överlag är flickorna mindre aktiva än pojkarna på alla fyra skolor.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)