Konsumtion och den andre

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att studera individers identitetsskapande i förhållandet till konsumtion. Uppsatsen har förhållit sig till att studera hur individer använder sig av kläder för att skapa sig en identitet och hävda den men även att studera om det finns någon koppling mellan individens identitet och dess kläder. För att kunna få svar på uppsatsens frågeställning har jag utgått från en kvalitativ metod bestående av kvalitativa intervjuer med sju stycken respondenter där de har bidragit med sina upplevelser och historier. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån Zygmunt Bauman ́s teori om konsumtionssamhället, Erving Goffman ́s teori om den dramaturgiska modellen och George Herbert Mead ́s teori om identitetsskapande i förhållandet till individen och samhället. Visar vem en är, är något som individen gör genom att konsumera speciella varor för att utmärka sig själv. Därför har konsumtion en stor betydelse för individens identitetsskapande då individen väljer vilka kläder en vill ha, hur de ska sitta för att framhäva de mest attraktiva delarna på kroppen men även vilka särskilda märken som en ska använda för att framställa sig själv på ett visst sätt som både styrs av de andra och samhället. Konsumera rätt kläder är nyckeln till samhället och de sociala grupperna då de är med och påverkar individens identitetsskapande. De andra och samhället ställer krav på individen, hur en ska framställas i olika kontexter som är avgörande men samtidigt ger det individen möjligheten till att variera mellan de olika grupperna. Vilken grupp en vill tillhöra idag är inte tvunget imorgon, bara framställningen uppfyller gruppens krav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)