Negativt kapital, digitala kanaler och personliga möten – en studie om egenutgivande författares förhållande till marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur egenutgivande författare förhåller sig till marknadsföring av sina böcker. Materialet i undersökningen består av intervjuer med medlemmar från Facebook-gruppen ”Egenutgivare på Facebook” och en enkätundersökning publicerad i samma Facebook-grupp. Materialet har analyserats utifrån tre olika teorier: digital marknadsföring, segmentering och John B. Thompsons teori om kapital. Resultat visar att en klar majoritet av informanterna marknadsför sina böcker och tycker att marknadsföring är en viktig del i deras bokprojekt, dock upplever en stor andel av informanterna att det är svårt. Svårigheterna beror bland annat på att de upplever sig ha mindre tillgång till bokmarknadens traditionella marknadsföringskanaler och att de upplever att bokbranschen har ett skeptiskt förhållningssätt till dem och deras böcker. Bokbranschens skeptiska hållning gör att egenutgivarna tillskrivs ett negativt kapital vilket påverkar deras möjligheter att agera på bokmarknaden. För att kringgå några av dessa svårigheter utvecklade informanterna olika strategier, såsom att försöka tillskriva boken trovärdighet. För informanterna var de digitala kanalerna viktigast då det var dessa kanaler de hade tillgång till. Möjligheten att vara personlig i såväl verkligheten som digitalt var viktigt och kan anses vara en fördel för egenutgivarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)