Go with the flow : En studie om social konsumtion på TikTok

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I takt med att sociala medier har växt sig större har konsumenters shoppingbeteende förändrats. Inköp av produkter sker numera i allt större utsträckning på sociala medier. Den senaste plattformen TikTok har påskyndat förändringen av informationssökning med sitt korta videoformat som låter användare dela information om produkter samtidigt som de har roligt. Studiens syfte är att undersöka hur TikTok som plattform används vid informationssökning och hur konsumenterna påverkar varandra vid användandet av TikTok. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts för att samla in material för att besvara studiens syfte. Fem teman kring konsumenters upplevelse av TikTok har identifierats genom en tematisk analys. Teorierna electronic word-of-mouth (eWOM) och flow har använts för att analysera de fem temana. Resultatet visar att TikTok är en källa till inspiration som kan leda till konsumtion och nöje. På TikTok skapas en ny form av communities som är löst sammansatta till skillnad från communities som har varit slutna på andra sociala plattformar. Flow är en betydande del av den underhållande upplevelsen och engagemanget på TikTok men studien visar också att flow kan leda till negativa effekter. Studien har ett begränsat omfång på grund av urval av respondenter men kan användas som grund för vidare forskningen kring flow och communities på TikTok då den visar att detta påverkar konsumenters informationssökning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)