Matematikläxan som didaktiskt verktyg : Har lärarens erfarenhet eller vilken läroplan som var aktuell vid lärarens examen någon betydelse för utdelning av den?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Det finns inget reglemente för huruvida matematikläxor ska delas ut eller inte, det är upp till varje pedagog eller skola att bestämma det själva. Det finns många fördelar såväl som nackdelar med att dela ut matematikläxor. Syftet med studien är att undersöka om lärares erfarenhet och om den aktuella läroplan vid lärares examen påverkar f-3 lärare till att dela ut eller inte dela ut matematikläxor. Vi undersöker även vilken typ av matematikläxa som delas ut samt antalet matematikläxor som delas ut i veckan. Det är en kvantitativ studie där vår datainsamling skett via en enkätundersökning. Den slutsats vi kommit fram till är att varken erfarenhet eller aktuell läroplan vid examen påverkar antalet matematikläxor som delas ut. Vi kan konstatera att lärarna oftast delar ut matematikläxor med syftet att repetera och befästa kunskap och det är vanligast att dela ut en (1) matematikläxa i veckan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)