Follow the leader- en studie om föräldrarnas tankar angående köp av språkresor

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna Hedlund; Linda Nyström; [2007]

Nyckelord: Marknadsföring;

Sammanfattning: Sammandrag EF är en erfaren språkresearrangör med verksamhet sedan 40 år tillbaka. Marknadsföringen har fokus på, direktreklam som skickas ut till målsman för ett stort antal av Sveriges tonåringar, och via EF: s officiella hemsida på Internet. Verksamheten kommer att expandera framöver i form av juniorresor för att locka yngre resenärer och därmed förlänga kundens livscykel för språkresor och EF: s övriga produkter. I denna uppsats har vi genomfört en undersökning för att ta reda på vad föräldrar anser om EF och vilka faktorer som är viktiga vid valet av språkresearrangör. Ett frågeformulär delades ut till föräldrar som valt att gå på EF: s informationsmöten i Göteborg, Malmö och Stockholm. Det viktigaste under en språkresa anser föräldrarna är inlärning, ledarens kompetens och en rolig upplevelse. EF lyckas i sin marknadsföring kommunicera detta bra till den aktuella målgruppen. Vidare föreslår vi att ett sätt för EF att utveckla sin marknadsföring för att etablera ett föräldraförtroende i högre grad är att marknadsföra ledarna mer. Ledarna bör synas mer och statusen för arbetet höjas genom en högre lön. Genom en utvidgning av utbildningsperspektivet anser vi att EF ska satsa på simundervisning för yngre barn då detta är viktig kunskap. Inlärningen av ett nytt språk ska bli mer kontinuerlig via webbaserad undervisning som kan erbjudas både före och efter en språkresa för att tillgodogöra sig språket på bästa sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)