Faktorer som främjar elevers motivation : en kunskapsöversikt med inriktning på matematikämnet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I kunskapsöversikten har vi utifrån vetenskapliga artiklar, rapporter, relevant kurslitteratur och styrdokument framhävt forskning inom området motivation för matematik med fokus på grundskolan och gymnasieskolan. Vi har valt att framhäva forskning både utifrån elev och lärarperspektiv. Vi har även reflekterat över vår kommande yrkesprofession samt identifierat och beskrivit ett behov av framtida forskning. Huvudsyftet i kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om faktorer som kan påverka elevers motivation i ämnet matematik. Vi har sett det nödvändigt att beskriva motivation, andra centrala begrepp samt två framträdande teoretiska utgångspunkter, detta för att ge läsaren en djupare förståelse för begreppet motivation relaterat till ett pedagogiskt fält. Utifrån syftet skapades sökord för att i olika databaser få fram forskning som är relevant för vårt syfte. Informationssökningen gav oss totalt nio artiklar som utgjorde grunden till denna kunskapsöversikt. Vi har bearbetat artiklarnas syfte, frågeställningar, metoder, urval och resultat. Vi har också utifrån forskarnas begreppsdefinitioner och teoretiska utgångspunkter redogjort för centrala begrepp och framhävt två teorier som många av forskarna hänvisat till. Analysen resulterade i en slutsats som gav oss svar på vår frågeställning genom att påvisa sex framträdande faktorer som enligt studierna påverkar elevers motivation för ämnet matematik. De framträdande faktorerna är: Lärarens entusiasm, positiv feedback, betyg, utveckling av självkoncept och kompetensuppfattning, relation mellan lärare och elev samt sammanhangets betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)