Social hållbarhet – en kunskap för hela organisationen : En studie om utmaningar för att implementera social hållbarhet i Trafikförvaltningens bygg- och anläggningsprojekt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: Utvecklingen av företag och organisationers hållbarhetsarbete har de senaste årtiondena gått i snabb takt. Hållbarhetsaspekterna miljö och ekonomi har fått stort fokus medan arbetet med social hållbarhet inte har fått samma uppmärksamhet och utveckling. Stockholm växer och allt fler använder kollektivtrafik, vilket bidrar till att kollektivtrafiken är i behov av utbyggnad. Trafikförvaltningen som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholm, har mål och strategier som genomsyras av att verksamheten ska arbeta med social hållbarhet. Det leder till syftet med denna studie som är att undersöka vilka förutsättningar som krävs för att en organisation ska kunna implementera arbetet med social hållbarhet i bygg- och anläggningsprojekt inom Stockholms kollektivtrafik. I denna studie har en dokumentanalys genomförts, kvalitativa metoder har använts så som intervju med projektledare och interaktiv dokumentation i fokussamtal för att besvara studiens frågeställningar. För att förankra arbetet med social hållbarhet i bygg- och anläggningsprojekt behöver kunskapen om ämnet vara utspritt i organisationen. Dessutom behövs det finnas tydliga formuleringar för projekten om hur arbetet med social hållbarhet kan genomföras, eftersom det är ett mångsidigt begrepp. Metoden interaktiv dokumentation i fokussamtal kan fungera som ett stöd för att skapa dialog, sprida kunskap och bidra till lärande om social hållbarhet. Riktlinjer och dokument som styr projektledarens arbete behöver vara tydliga och konkreta för att möjliggöra arbetet med social hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)