Pedagogers arbete med flerspråkighet och modersmål i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Sverige kan idag betraktas som ett mångkulturellt land som en följd av globalisering och invandring från olika länder. Den ökade språkliga mångfalden finns i stor utsträckning representerad i våra förskolor och skolor runtom i landet. Syftet med detta utvecklingsarbete är att med fokus på samlingen utveckla kunskapen om hur pedagoger kan arbeta med flerspråkigheten i förskolan samt vilka metoder och verktyg det är som kan användas under samlingen för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. I det teoretiska avsnittet redogörs för det valda sociokulturella perspektivet och forskarens syn på den inkluderande förskolemiljö för flerspråkiga barn. I tidigare forskning påvisas att det finns olika metoder och verktyg som främjar flerspråkiga barns språkutveckling. Kvalitativ metod används i denna studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer, deltagande observation samt fältdagbok. Resultatet pekar på vikten av att främja modersmålet i förskolan och att förbättra pedagogernas kunskap och medvetenhet om betydelsen av olika språk. Studiens resultat pekar även på behovet av att skapa lämpliga förutsättningar för att stödja processen, att lära och kommunicera på olika språk inom barngruppen. Det framgår även att pedagoger bör fundera över hur man planerar för behoven i förhållande till de språk som är representerade i barngruppen, och för att ta tillvara på den kunskap som finns i gruppen. Pedagogen bör uppmuntra barnen att använda sina modersmål för att stödja deras lärande och för att bygga upp sin kulturella identitet. Studiens resultat visar vikten av att betona att modersmålet inte ska begränsas till barnets nationalitet, utan snarare lyfta att språket är barnets kulturmiljö och identiteten hos den familj som hen kommer ifrån. Främjandet av modersmålet i förskolan är en ytterst och väsentlig del av att ge barn en högkvalitativ utbildning, bidra till att förbättra deras pedagogiska erfarenhet samt stärka deras kulturella identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)