Arbetsplatsförlagt lärande för frisörelever med diagnosen autism eller adhd i behov av anpassningar och stödinsatser

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur en tillgänglig lärmiljö för frisörelever på nationellt hantverksprogram med diagnoserna autism och adhd skapas på arbetsplatsförlagt lärande (APL) med fokus på anpassningar, stödinsatser, ansvarsfördelning och samverkan. Kvalitativ metod användes i form av semistrukturerade intervjuer med yrkeslärare från yrkesprogram med inriktning frisör och handledare på frisörsalonger. Intervjuerna genomfördes digitalt via Zoom på grund av den pågående pandemin med covid-19. Den salutogena teorin KASAM och ekologisk systemteori användes i analysen och relationellt perspektiv var det specialpedagogiska perspektivet i studien. Resultatet visar att eleverna med diagnosen autism eller adhd inte får de anpassningar och stödinsatser de behöver för att få en begriplig och hanterbar lärmiljö på frisörsalongerna. Vidare får inte handledarna den information som de behöver för att kunna hjälpa eleverna med diagnosen autism eller adhd och yrkeslärarna hamnar i ett dilemma med sekretessen kring diagnoserna. Samverkan mellan yrkeslärarna och handledarna varierar i hur detta fungerar men med en god relation emellan yrkeslärarna och handledarna fungerar detta bättre. När det gäller ansvarsfördelningen var det skillnader och ett stort ansvar vilar på den enskilde yrkesläraren och handledaren. Det finns en stor efterfrågan på kunskap kring autism och adhd hos handledarna som skolorna behöver ta vara på för att utveckla informationskurser kring området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)