Relationsmarknadsföring – Köpcentrumägarens bästa vän? : En kvalitativ studie om relationer mellan köpcentrumägare och hyresgäster
Sammanfattning: Sammanfattning Datum: 24 maj 2018 Nivå: Magisteruppsats i Företagsekonomi, specialisering Marknadsföring Institution: Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle – Luleå Tekniska Universitet Författare: Douglas Anton och Ludvig Lundh Handledare: Maria Ek Styvén Titel: Relationsmarknadsföring – Köpcentrumägarens bästa vän? En kvalitativ studie om relationer mellan köpcentrumägare och hyresgäster Nyckelord: Relationsmarknadsföring, Tillit och Engagemang, Kommunikation, Köpcentrum Syfte: Mot bakgrund av e-handelns frammarsch och dess marknadstransformation syftar denna studie till att undersöka hur köpcentrumägare i Sverige arbetar med relationsmarknadsföring för att bibehålla detaljhandelns fysiska butiker. Metod: En deduktiv flerfallsstudie av kvalitativ karaktär genomförd genom fem intervjuer. Slutsats: Köpcentrumägare i Sverige arbetar med relationsmarknadsföring och tillämpar Morgan och Hunts (1994) strategier. Bland de fyra strategierna är kommunikation den strategi som är mest framträdande, framförallt genom fysiska möten med hyresgästerna. Studien visar också att majoriteten av köpcentrumägarna eftersträvar och upplever att de fostrar känslomässigt engagemang i relationen och att hyresgästerna stannar om de trivs i relationen. Studien visar även att köpcentrumägarna i studien arbetar för och upplever att hyresgästerna känner tillit.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)