Analys av upphandlingsprocessen i Projekt X ur ett mångkulturellt perspektiv : En studie om tvärkulturellt samarbete och skilda affärsmetoder mellan Sverige, USA och England

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Det blir idag allt mer viktigt med kulturella erfarenheter i byggbranschen, då svenska byggföretag i allt större utsträckning arbetar med internationella aktörer. Utländska beställare, entreprenörer och konsulter etablerar sig på den svenska marknaden. Ett mångkulturellt projekt kan ge upphov till svårigheter som kulturkrockar, bristande kommunikation och skilda affärssätt och arbetsmetoder. Konsekvenserna av detta kan leda till försenade projekt i kombination med kostnadsökningar och ett icke tillfredställande klimat hos involverade aktörer. I detta examensarbete analyseras upphandlingsprocessen i Projekt X ur ett mångkulturellt perspektiv. Projekt X innefattar rivning och nybyggnad av en av Sveriges största bankverksamheters kontor i Stockholms innerstad. I projektet finns fyra olika nationaliteter representerade. Projektets beställare är ett amerikanskt investeringsbolag som för första gången upphandlar en entreprenad på svensk mark. Huvudentreprenör i projektet är NCC Construction Sverige AB som i sitt team, förutom svenska tjänstemän, även har en kanadensisk projektledare. Projektet har även två olika projektledarföretag med svensk respektive engelsk nationalitet. Examensarbetets syfte är att i Projekt X öka förståelsen för respektive kulturs arbetsmetoder under en upphandlingsprocess. Syftet är även att skapa förutsättningar för ett genomförande av förbättringsåtgärder i projektets samarbete. Målet med studien är således att kartlägga vilka områden som upplevts som problematiska bland involverade aktörer under denna tidsperiod. Målet är även att belysa markanta skillnader i upphandlingsprocessens affärsteg och arbetsmetoder mellan Sverige, USA och England baserat på Projekt X. Metoder som använts för att uppnå detta har varit litteratur-, enkät-, intervjustudier. Slutsatsen av studien visar att upphandlingsprocessen i Sverige, USA och England skiljer sig åt på flera plan vad gäller bland annat prissättningsmetod, beslutsprocesser och detaljnivån på handlingar. De mest framträdande områden med utvecklingspotential var kommunikation, förståelsen för motpartens kultur, relation, förtroende och implementeringen av partnering.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)