Vägen mot den ”optimala kapitalstrukturen” : En kvantitativ studie om hur ägarstyrda företagsledningar påverkar valet av finansiering i svenska börsnoterade modeföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Modebranschen är Sveriges största kreativa näring, den är även Sveriges snabbast växande exportindustri. Trots det, så är modebranschen tillika en av de mest känsliga och utsatta branscherna, som till stor grad påverkas av yttre faktorer. Konsumtionen har under de senaste åren gått neråt och valet rörande hur de svenska modeföretagen väljer att finansiera sig kan minst sagt komma att bli ett betydelsefullt beslut i denna lättpåverkade bransch. Denna studie undersöker om det finns en skillnad i hur kapitalstrukturen hos de svenska börsnoterade modeföretagen ser ut. Samt om denna struktur är beroende av om företagsledningen äger en stor andel aktier i företaget. Studien analyserar vidare om det finns ett samband mellan ägarstyrda företagsledningar och skuldsättningsgraden i företaget. Studien baseras på en kvantitativ studie av de svenska, börsnoterade modeföretagen; Hennes & Mauritz, KappAhl, MQ Holding, Venue Retail Group, RNB Retail and Brands och Odd Molly International. Undersökningen utgår från modeföretagens årsredovisningar, för att på så vis tillhandahålla information gällande företagens finansieringskällor, samt för att kunna utläsa hur många personer av de i företagsledningen som innehar aktier i företaget. Resultatet visar att en majoritet av de svenska börsnoterade modeföretagen har en kapitalstruktur som till större del består av eget kapital, och till mindre del av skulder. En majoritet har vidare en företagsledning där mer än hälften även äger aktier i företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)