Egoistisk polygami : En kvalitativ studie om studenterskundlojalitet och lojalitetsprogramspåverkan inom dagligvaruhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: För att upprätthålla marknadsandelar samt en ökad kostnadseffektivisering blir strävan mot kundlojalitet ett allt större mål för företag, där användandet av lojalitetsprogram anses vara ett av de mest effektiva tillvägagångssätten. I samma spår undersöker denna uppsats hur kundlojalitet ser ut bland studenter inom dagligvaruhandeln, samt om lojalitetsprogram har en påverkan på kundlojaliteten. För att undersöka detta, genomfördes en kvalitativ intervjustudie, där 16 studenter bads svara på frågor rörande deras upplevelse av kundlojalitet och lojalitetsprogrammens inflytande. Då det finns ett bristande konsensus kring kundlojalitetens innebörd, valde författarna att definiera det efter individens nivå av beteende- och attitydmässig lojalitet. Efter sammanfogande av de olika nivåerna kategoriseras studenternas kundlojalitet utifrån lojalitetstyperna; äkta-, polygam-, latent-, oäkta- och ingen lojalitet. Resultatet visade att studenternas lojalitet är en kombination av polygam- och oäkta lojalitet, samt att lojalitetsprogram har en påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)