Differentierad matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare anpassar matematikundervisningen för att möta elevers olika kunskapsnivåer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Tilda Andersson; Sophia Alun Rosvall; [2023]

Nyckelord: Matematikundervisning;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utveckla och fördjupa kunskapen hur lärare i F-3 anpassar matematikundervisningen för att möta alla elevers olika kunskapsnivåer. En kvalitativ ansats i form av intervjuer användes för att besvara studiens tre forskningsfrågor. Studien använde materialelicitering som är en variant av semistrukturerade intervjuer. Sex lärare intervjuades. Resultatet visade att fyra av sex lärare pratar om elevers svårigheter utifrån en oproduktivt diagnostisk inramning. En lärare pratade om elevers svårigheter utifrån ett produktivt synsätt och en lärare pratade utifrån ett blandat synsätt. Lärare erbjuder både produktiva och oproduktiva stödinsatser för elever som befarar att inte uppnå målen. För elever med godtagbara kunskaper erbjuder lärare främst oproduktiva stödinsatser för att dessa elever ska få extra utmaning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)