Bildstöd - så mycket mer än du tror : En studie om bildstödets betydelse för barnets förståelse, delaktighet och kommunikationsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur förskolan använder bildstöd i den dagliga utbildningen och undervisningen för att främja barnets kommunikativa utveckling. För att ta reda på detta har observationer och en digital enkät använts som metoder. Tidigare internationell och svensk studie har visat att alternativ kommunikation, däribland används bildstöd, som stöttande redskap för barn i sin kommunikativa utveckling. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet då den bygger på en samspelt förskolemiljö. I resultatet framkommer det bland annat att förskolor arbetar olika när det kommer till bildstöd och att uppfattningarna om dess betydelse skiljer sig. Genom en mindre studie har vi valt att undersöka hur dessa uppfattningar skiljer sig och hur det pedagogiska arbetat genomförs. Vår slutsats efter studiens genomförande är att förståelse och förhållningssätt skiljer sig åt mellan personal. Oftast ses bildstöd endast som grafiska bilder, medan dess egentliga betydelse innehåller så många fler redskap som kan stötta barnen i dess förståelse, delaktighet och kommunikationsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)