Vilka faktorer styr multimedieanvändning i undervisningen? En studie om lågstadiepedagogers förhållningssätt till multimedia i undervisning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syfte:I föreliggande studie har vi valt att undersöka i vilken mån pedagoger pålågstadiet använder multimedia i undervisningen och vilka faktorer som styrderas multimedieanvändning.Material: För att fulltfölja vårt syfte har vi använt oss av olika datasamlingsmetoder. Vianvände både kvantitativ och kvalitativ metod som underlag förundersökningen. Vi genomförde en kvantitativ enkätundersökning med tiolärare vid tolv skolor och en kvalitativ undersökning i form av intervju med tvålärare (en lärare på varje skola).Resultat: Resultaten visar att pedagogernas användning av multimedia inte sker i storutsträckning beroende på flera olika faktorer. Några av de faktorer som påverkaranvändningen enligt våra informanter var utbildning, lokalytan och ekonomi.Att undervisningen till stor del styrs av traditionella inlärningsmetoder berormycket på skolans ekonomi och insatser med att tillgängliggöra nyamedieredskap som exempelvis dator, TV, Dvd, projektor, smartbord och m.m.Dessutom visar vår studie att pedagogens personliga engagemang är en annanviktig faktor som också påverkar medieanvändningen. Pedagogens syn påmedias roll för elevers lärande påverkar valet av tidsenliga metoder, läromedelpå verksamheten. Vi har slutligen kommit fram till att trots att några pedagogerutbildade i multimedieanvändning, så använder de inte multimedia i särskilt storutsträckning i undervisningen. Orsaken är då, att klassrummen inte är utrustademed multimediala verktyg, eller har trasiga datorer som inte går att använda,små lokalutrymmen, att datorn inte har pedagogiska programvaror, svårighetervid kopplingen till andra apparater som t.ex. projektorn, tidsåtgång och tekniskafel. Vi ser också exempel på fall där skolan är utrustad med ny teknik, men därskolans begränsade lokalyta utgör ett stort hinder för lärarna att använda deredskapen. Slutligen visar vår undersökning att den ökade användningen av 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)