CSR och transparens: två verktyg för ökad köpbenägenhet? : En kvalitativfallstudie om grön konsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: CSR och transparens blir alltmer vanliga verktyg för företag för att kunna belysa konsumenter om deras ansvarstagande och hållbara arbete. För att dessa aktiviteter ska nå konsumenterna krävs en kommunikation från företaget. Som konsument kan det vara svårt att uppfatta informationen och tolka den som företaget önskar. Den här studien undersöker hur konsumenter uppfattar H&Ms marknadskommunikation gällande CSR och transparens och hur kommunikationen påverkar konsumentens köpbenägenhet av gröna modeprodukter på H&M. I studien genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med kvinnliga studenter i åldrarna 21-26. I intervjuerna förklarar informanterna sina åsikter gällande företagsmarknadskommunikation av dessa områden och hur de uppfattat H&Ms sådan. Efter genomförd tematisk analys av det empiriska datamaterialet har det kunnat fastställas att konsumenterna haft svårigheter att uppfatta H&Ms marknadskommunikation angående dess hållbarhetsarbete. Den information som nått ut har därmed mottagits med bristande trovärdighet. Detta visade sig vara oberoende av respondentens kunskapsnivå eller grad av engagemang inom hållbarhetsfrågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)