Implementering av IKT i förskolan : Pedagogernas syn på implementeringen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka om IKT implementeras på förskolorna, på vilket sätt verktygen används och om läroplansmålen som berör IKT området följs. Fokus i undersökningen är pedagogernas syn på användandet av IKT i förskolans verksamhet. För att få svar på syfte och frågeställningar utfördes en enkätundersökning på fyra förskolor. Av 53 utdelade enkäter kom 22 besvarade tillbaka. Dessutom har en litteraturstudie gjorts för att se vad det står i litteraturen om implementering av IKT i förskola och skola. Undersökningens resultat visar på att pedagogerna anser att vår moderna livsstil kräver att även små barn introduceras i teknikens värld. Pedagogerna visar på många aktiviteter som de använder IKT till i den dagliga verksamheten. Dock visar pedagogerna oro över att IKT ska ta över så att pedagogens närvaro inte blir så betydelsefull längre för barnens kunskapsinhämtning. Pedagogerna anser att de har för lite teknisk kunskap för att kunna vägleda barnen på rätt sätt. Dessutom funderar de över om barnen får tillräckligt med datortid i hemmet och bör få andra aktiviteter att sysselsätta sig med i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)