Rösten som instrument i undervisningen i Idrott och Hälsa : En undersökning med lärare och elever på högstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur lärare inom idrott och hälsa på högstadiet, i södra Sverige, resonerar kring rösten som arbetsverktyg och nyttjandet av rösthjälpmedel i undervisningen. I studien inkluderades även högstadieelevers uppfattning om lärarens röst och kommunikation som instrument i undervisningen. Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer med fyra idrottslärare och fyra elever. Svaren transkriberades och analyserats med inspiration av en fenomenografisk ansats. Lärarnas uppfattningarom hur de använder sin röst som ett arbetsverktyg varierar. Resultaten av denna studie visar att lärare i idrott och hälsa i olika utsträckning reflekterar över hur de använder sin röst och att detta inte sker på daglig basis. Lärarnas åsikter om rösthjälpmedel varierade och de lyfte fram vikten av ökad kunskap om tekniska hjälpmedel. Elevernas uppfattning om lärares röst och kommunikationen varierade också, och ett gemensamt tema var att relationen mellan lärare och elev påverkades av detta. Eleverna tyckte att lärarens röst, användandet av olika röstlägen och kompletterande kommunikationsstrategier med hjälp av kroppsspråket var viktiga och att dessa påverkade relationen mellan lärare och elev. Denna relation var viktig för att få en god undervisning. Slutsatsen är att det behövs en ökad kunskap om både röstteknik och olika rösthjälpmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)