Hälsokampanjer och medielogik : en granskning av Frisk och Fris hälsokommunikation i ett nytt medielandskap

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Vi lever i dag i en kultur där allt fler aktörer, som inte bara är kommersiella utan även statliga myndigheter och organisationer, konkurrerar om publikens uppmärksamhet. Ett resultat av den växande obalansen mellan utbudet av information och tillgången på uppmärksamhet. Syftet med studien handlar om att synliggöra och identifiera de strategier Frisk och Fri, riksföreningen mot ätstörningar, använde sig av i sitt hälsofrämjande arbete. Vi har använt oss av kvalitativa metoder, i form av textanalys, där vi har gått igenom kampanjens olika delar och i samband med detta gjort en retorisk och semiotisk analys. Detta för att för att få en ökad förståelse för hälsokampanjers utformning i dagens mediesamhälle, men även för att se hur organisationer arbetar för att motverka skeva kroppsideal. Resultatet visar hur man inom hälsokommunikation gjort intåg på den kommersiella marknaden genom att man i strategierna kunnat se hur kampanjen anspelat på reklamens metoder. Frisk och Fris anpassning utifrån mediernas spelregler, som kommer till uttryck i kampanjen, kan således användas för att visa på denna samhällsförändring gällande sociala aktörers allt mer beroende av och anpassning till media.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)