Läsundervisningens svårigheter och framgångar : En kvalitativ studie av lärares förståelse av läsundervisning

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att presentera en möjlig förståelse för lärares upplevelser av sin läsundervisning. Studien har genomförts med en kvalitativ metod och sju kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts. Empiri har skapats och tolkats utifrån existentiell hermeneutik med utgångspunkt i Gadamers ”öppna frågandets princip” (Ödman, 2022). Resultatet ger vid handen att lärare upplever läsundervisning utifrån tre teman; DiagnoserElevens förutsättningar för läsinlärning, Psykisk hälsa och Varierad undervisning. I studien framkommer att dessa tre teman upplevs som svårigheter och/eller framgångar, beroende på informanternas förförståelse. Utifrån två paradigm, ett individualpsykologiskt och ett socialinteraktionalistiskt, förklaras hur lärares förståelse formas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)