Begreppsinlärning i matematik hos andraspråkselever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Detta självständiga arbete fokuserar på begreppsinlärning hos andraspråkselever i matematik. Metoden som har använts i kunskapsöversikten är systematisk sökning i databaserna ERIC och ERC. Genom dessa sökningar har vetenskapliga artiklar med flera relevanta studier identifierats vilka svarat på våra frågeställningar. Det har även gjorts kompletterande sökningar för att bredda perspektivet. Resultatet i studierna visar att det finns främjande faktorer som har en positiv inverkan på elevernas inlärning av matematiska begrepp. Eleverna utvecklar en djupare konceptuell förståelse av matematiska begrepp samtidigt som det stödjer deras matematiska inlärning, med hjälp av användningen av förstaspråket, socialiseringsprocessen och laborativt material. Dock visar andra studiers resultat att andraspråkselever kan stöta på hämmande faktorer på begreppsinlärning i matematik på grund av svårigheter med språkförståelse, låg självkänsla och prestation, samt bristande hörförståelse; dessutom kan elevernas matematikkunskaper vara en hämmande faktor för deras långsiktiga inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)