"Jag vill också läsa den" : En etnografisk fältobservation med fokus på de yngsta barnens agens i relation till pedagoginitierad högläsning i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv synliggöra hur barns agens möjliggörs eller begränsas i relation till pedagoginitierad högläsning hos de yngsta barnen i förskolan och diskutera det i relation till åldersmaktordning. Frågeställningarna som besvaras inom studien är ”På vilka sätt möjliggörs eller begränsas yngre barns agens i relation till högläsning i förskolan?” och ”Hur kan yngre barns agens relateras till åldersmaktordning mellan barn och pedagog vid högläsning?”. Insamlandet av material till studien har skett genom kvalitativa observationer som har dokumenterats med hjälp av papper och penna. Insamlandet av materialet genomfördes på en förskola med barn inom åldersgruppen 1-2 år. För att analysera det insamlade materialet har barndomssociologi som teori legat till grund. De barndomssociologiska begreppen agens och åldersmaktordning har använts som analytiska begrepp. De huvudsakliga resultaten av studien visar att barnens agens möjliggörs under högläsning genom att de aktivt samtalar om och pekar på bokens bilder samt påverkar sin egen situation genom att lämna platsen för högläsning för att exempelvis hämta leksaker. Resultaten av studien visar även att barnens agens begränsas genom att pedagogerna styr samtalet som sker under högläsningen samt bestämmer över boken som föremål. I relation till åldersmaktordning framkommer det att barn och vuxna har olika roller och förväntningar under högläsningen samt att det är de vuxna som sätter ramarna för vad som är betydelsefullt för barnen att ägna sig åt när högläsningen pågår. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)