Byggnadens inverkan på en förskolas verksamhet och identitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie har det studerats hur en förskoleverksamhet samverkar med den byggnad som den är verksam i. Genom att studera hur byggnaden påverkar och påverkas av verksamheten, samt hur byggnaden påverkar förskolans identitet, har syftet kunnat besvaras. En fallstudie har genomförts på en förskola som utgår från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och är verksam i en byggnad som har miljöcertifieringen Miljöbyggnad Guld. Semistrukturerade intervjuer utfördes med personal på förskolan. Resultaten från intervjuerna analyserades sedan med hjälp av aktör-nätverksteori samt miljöpsykologi. Resultaten visade att byggnaden har en viktig roll för förskolan och både påverkar och påverkas av den verksamhet som sker där. Byggnaden kan ses som en aktör och fungerar som den tredje pedagogen på förskolan. Byggnaden påverkar även identitetsutveckling. Både platsens och individernas identitet påverkas av byggnadens utformning och kvalitéer. Denna studie bidrar med att öka förståelsen för hur en förskoleverksamhet och byggnad kan samverka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)