Deloittes arbetsgivarvarumärke, slagkraftigt?

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Monica Elgemark; Emelie Norborg; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Specialister med spetskompetens är ett måste för företag i en bransch där den komparativa fördelen ligger i kunskapen hos medarbetarna. Så är fallet inom revisionsbranschen och jakten på topptalangerna är hård. För att attrahera de bästa studenterna krävs ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Syftet med denna uppsats är att studera företaget Deloittes arbetsgivarvarumärke, hur de för ut det till den potentiella arbetskraften, samt hur studenterna uppfattar Deloittes arbetsgivarvarumärke. Vi har valt att avgränsa oss till att endast undersöka hur Deloittes Sverige marknadsför sig mot ekonomstudenter i Uppsala som potentiell arbetskraft. I uppsatsen har modellerna kring varumärkesteorier applicerats på arbetsgivarvarumärken. Enligt definitionen har arbetsgivarvarumärket som syfte att tydligt föra fram en distinkt bild av vad som särskiljer företaget från andra och gör det önskvärt som arbetsgivare. Ett arbetsgivarvarumärke baseras på varumärkeskapital, som innefattar kännedom och associationer, där kännedom är nivån av närhet och associationer är minnena som är länkade till varumärket.Undersökningen genomfördes genom två kvalitativa intervjuer med personer från Deloitte, samt en enkätundersökning som gjordes av 174 svarande ekonomstudenter. Enligt vår undersökning är arbetsgivarvarumärket ett slagkraftigt verktyg för Deloitte. Deloitte förmedlar ut varumärket genom flertalet event t.ex. arbetsmarknadsdagar. Undersökningen bland ekonomstudenterna visar att Deloitte lyckats med att skapa en identitet av att vara ett framåtdrivande företag. Framåtanda och nytänkande är några av de mest förekommande associationer som respondenterna framhävde. Undersökningen visar dock att Deloitte har en relativt svag kännedom hos studentmassan och borde därmed arbeta för at få en ökad exponering av sitt varumärke, för att på så sätt skapa ett långsiktigt engagemang hos studenterna. Däremot har Deloitte lyckats skapa rätt associationer hos de studenter som har kännedom om Deloitte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)