Hållbar mobilitet under covid-19 pandemin : En induktiv studie om arbetspendling med kollektiva färdmedel i Västra Götalandsregionen

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka arbetspendling med kollektiva färdmedel i Västra Götalandsregionen under covid-19-pandemin samt faktorer som spelar in vid val av kollektivtrafik som färdmedel för att förklara eventuell påverkan på mobilitet. De frågeställningar som besvarats är: Hur har resandet med kollektiva färdmedel i Västra Götalandsregionen förändrats till följd av covid-19-pandemin? Hur kan valet av kollektiva färdmedel för arbetspendling under covid-19-pandemin förklaras?Hur har mobiliteten bland personer som använder kollektiva färdmedel för arbetspendling påverkats av covid-19-pandemin?För att besvara frågeställningarna har en induktiv studie med kvantitativa och kvalitativa metoder genomförts. Ett omfattande material om antalet resor med kollektivtrafik i Västra Götalandsregionen från 2019 och 2020 har använts för att visa hur resandet förändrats. En enkätundersökning med personer som arbetspendlat med kollektiva färdmedel under covid-19-pandemin har genomförts. Studien bekräftar att antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat kraftigt i majoriteten av kommunerna i Västra Götalandsregionen. Ekonomiska faktorer visas vara en stark förklaringsfaktor för valet av kollektivtrafik som färdmedel. Studien visar även att en avgörande faktor för möjligheten att arbeta hemifrån ligger i vilken typ av arbete en individ har och att covid-19-pandemin kan ha bidragit till en ökad transportrelaterad social exkludering. Studiens tydligaste slutsats är att personer som använt kollektiva färdmedel för arbetspendling har tagit till olika mobilitetsstrategier för att kringgå de barriärer i form av oro och upplevd otrygghet som pandemin givit upphov till. Slutligen visade studien att covid-19-pandemin har mobilitetsbegränsande effekter på den grupp som inte haft några alternativa färdmedel än kollektivtrafik för sina resor till och från arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)