I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. Vår teoretiska utgångspunkt är genusperspektivets där vi förhåller oss till tanken om genus som en social konstruktion med fokus på hur skillnader mellan manligt och kvinnligt framställs och hur könsstereotypiska definitioner skapas. Vi har valt att använda oss av en semiotisk analys som metod. En sådan kvalitativ metod bidrar till en djupare förståelse av vårt empiriska material genom en grundlig analys och tolkning. Vår undersökning visar att det är stora skillnader i hur manligt och kvinnligt framställs i de valda reklamfilmer som analyserades, likaså bekräftar filmerna tydliga könsstereotypiska definitioner. Detta resultat, kopplat till den litteratur och tidigare forskning kring vårt ämne som vi har belyst i vårt arbete, bekräftar hur vi skapar och upprätthåller uppfattningar och ett isärhållande om vad som anses vara manligt och kvinnligt kopplat till hur vi bör vara, hur vi bör se ut men också vilka roller vi bör ha inom familjen och arbetslivet. Vårt arbete visar också att dessa sociala och kulturella könsstereotypiska uppfattningar är starkt förankrade i samhället över tid. Från dåtid till nutid lever fortfarande bilden av den starke mannen överordnad den svaga kvinnan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)