Vuxna individers krigsupplevelse i barndomen : En integrerande sammanställning av kvalitativ forskning -inspirerad av metasyntes

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Upplevelserna av krig i barndomen kan ge negativa konsekvenser livet ut. Krig består av brutalt våld mot det civila, trots att den fjärde Genèvekonventionen samt FN-barnkonventionen finns för att skydda individer. Under krig lever barn även i en otrygg miljö samt att krig medför försämringar och begränsningar för barn i livet. Dessa begränsningar kan innebära att barn inte får leka och gå till skolan. Bra upplevelser i barndomen är viktiga för att hjärnan ska utvecklas positivt. På grund av den otrygga miljön finns det risker att utvecklingen av hjärnan blir negativ. Det kan medföra trauma och psykisk ohälsa. Syfte: Syftet är att redogöra för vuxna individers upplevelser av att ha levt i krig i barndomen. Metod: Metoden som har använts i examensarbetet är en integrerande sammanställning av kvalitativ forskning inspirerad av metasyntes. Genom att systematiskt söka efter litteratur hittades sju artiklar som svarade på syftet. Artiklarna analyserades vilket resulterade i två teman och sex underteman. Resultat: I resultatet redovisas två teman och sex underteman. Det första temat var “upplevelser av osäkerhet” och undertemat till det var “rädsla”, “svek” och “sorg”. Det andra temat var “känslan av att inte räcka till” och undertemat till det var “hjälplös”, “övergiven” och “skuld och skam”. Konklusion: I examensarbetet har krigsmiljöer visat sig leda till mycket negativa känslor hos vuxna individer, som har upplevt krig i barndomen. Dessa negativa känslor har en direkt koppling till deras brist på trygghet i form av stöd och närvaro av vuxna i krigsmiljöer.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)