Hur otydlig får man vara? - En kritisk analys av 5 kap. 6 § skollagen vad gäller rektors och lärares befogenhet att ingripa fysiskt mot elever

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Innan nuvarande skollag trätt i kraft uttryckte många lärare en osäkerhet kring vilka åtgärder som får vidtas för att komma tillrätta med akuta ordningsstörande situationer. Högsta domstolen efterlyste samtidigt att lagstiftaren skulle ta klar ställning kring frågan om tillåtligheten av kroppsliga ingrepp mot elever och vid behov införa uttryckliga regler om detta. Riksdagen antog den nya skollagen 2010 och införde där 5 kap. 6 § som en allmänt formulerad bestämmelse om särskilda befogenheter för rektor och lärare att under vissa förutsättningar vidta åtgärder för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma tillrätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Därmed lagfästes en tidigare oskriven princip om skolans tillsynsplikt. Tio år senare riktas dock fortfarande kritik mot lagens otydlighet kring lärares tillåtlighet att ingripa fysiskt mot elever. Lärarförbundet ställer krav på tydligare lagstiftning och även i juridisk doktrin ifrågasätts det rättsliga stödet för fysiskt ingripande. Med ett kritiskt perspektiv undersöker uppsatsen därför vilken rättslig innebörd denna allmänt formulerade paragraf har vad gäller rektors och lärares befogenhet att ingripa kroppsligt mot elever och om bestämmelsen lever upp till den ambition som uttrycks i propositionen – att förtydliga vilka befogenheter rektor och lärare har att ingripa kroppsligt mot elever. En grundläggande, kartläggande rättsdogmatisk analys av relevanta rättskällor visar att rättsläget fortfarande är att betrakta som oklart och därmed även oförutsebart. Grundlagsskyddet mot påtvingat kroppsligt ingrepp gentemot det allmänna får endast begränsas genom lag. Trots komplicerad argumentation kring skolans tillsynsplikt har alltså inte lagstiftaren lyckats övertyga varken lärarkåren, eller tvivlande jurister om att 5 kap. 6 § skollagen utgör en sådan begränsning. Ett uppmärksammat fall på området är aktuellt för prövning i HD, men det är tveksamt om domstolen förmår göra rättsläget kring den undersökta paragrafen så mycket tydligare då en begränsning av grundlagsskyddet kräver en insats från riksdagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)