Sökning: "Business Concepts"

Visar resultat 1 - 5 av 1313 uppsatser innehållade orden Business Concepts.

  1. 1. FRÅN HUS FÖR BILDNING TILL NÖJESPALATS : En studie av hur innebörder av kulturbegreppet (re)produceras i lokala medier i relation till etableringen av två kulturhus i norra Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Robert Herrala; [2024]
    Nyckelord :kulturhus; kulturbegreppets innebörder; diskurser om kultur;

    Sammanfattning : Title: From a house for cultural formation to a pleasure palace A study of how the concepts of culture are being (re)produced in local media in relations to the establishment of two culture houses in northern Sweden By analysing the concept of culture, (re)produced in local media content about two culture houses in northern Sweden – Kulturens hus in Luleå and Sara kulturhus in Skellefteå – this study investigates and problematises the ongoing struggle for power in the different discourses on the significance of culture in society. A power struggle which the establishment of culture houses in northern Sweden is a publicly debated part of. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  3. 3. Påverkar medlemmarnas engagemang uppfattningen av medlemskap, förtroende och socialt kapital? : en komparativ studie mellan olika engagemangsnivåer bland medlemmar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Lukas Hüllert Åkesson; Gabriella Ivedal; [2024]
    Nyckelord :kooperativ; medlemskap; förtroende; socialt kapital; lantbrukskooperativ; skogskooperativ;

    Sammanfattning : Sverige är unikt som land med sin höga andel skog av den totala ytan, 75% utgörs av jord- och skogsmark, vilket motsvarar 30,9 miljoner hektar. Det gör att skogsnäringen har en viktig roll för Sverige, både för handeln, exporten och sysselsättningen inom landet. LÄS MER

  4. 4. Thriving Amidst Complexity: the Dynamics Within the Market of Parallel Imports of Pharmaceuticals in Sweden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Oscar Privileggio Cederhed; [2024]
    Nyckelord :Pharmaceutical industry; parallel imports; regulations; regulatory environment; supply chain mapping; market drivers; competition; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Theory on competition within free markets is well developed and creates a fundament on which operational and strategic decisions rest upon. Regulations, such as in the pharmaceutical industry, create a dimension which strongly affects the operations of all organisations within the industry - and thus also the competition. LÄS MER

  5. 5. “All we have is this beautiful place. But we don’t have the money”: The effect of foreign direct investment and global power structures on local female entrepreneurship in Coron Town, the Philippines

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Hannah Johansson; [2023-10-25]
    Nyckelord :Foreign direct investment; female entrepreneurship; global power structures; westernization; feminist economics; capital;

    Sammanfattning : Foreign direct investment (FDI) in the global South indicates both to create and obstruct local entrepreneurship opportunities in host countries. However, foreign business owners' large capitals, and global development policies encouraging FDI in the tourism industry play a significant role in this relation. LÄS MER