Sökning: "Edin Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Edin Lärare.

  1. 1. Lärobokens roll i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Edin; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; frame factor theory; lärobokens roll ställning status; läromedel; läromedelsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka lärobokens roll och betydelse som läromedel inom dagens samhällskunskapsundervisning. Dessutom var syftet att undersöka om och i så fall hur användningen av läroboken och andra läromedel skiljer sig mellan lärare med kort respektive lång arbetserfarenhet. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik eller utomhusvistelse? : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Denise Edin; Madeleine Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; utomhuspedagogik; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares uppfattningar om hur utomhuspedagogik påverkar barns lärande, samt hur forskare ser på utomhuspedagogik och dess för- och nackdelar.  Studien består av två delstudier. Delstudie ett är en intervjustudie som Denise Edin har genomfört. LÄS MER

  3. 3. RÄTTA FÖR RESULTAT? : OM OLIKA METODER ATT UNDERVISA RÄTTSTAVNING I F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Edin; [2021]
    Nyckelord :Rättstavning; undervisning i Svenska år 1-3; behaviorismen;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att beskriva, analysera och visa utfallet av en yrkesverksam grundläraresmetod att systematiskt undervisa i rättstavning i årskurs 1–3, med särskilt fokus på årskurs 3. Den bidrar med kunskaper om en undervisningsmetods resultat för kunskaper i stavning på lågstadiet, vilket görs genom att besvara studiens forskningsfrågor om vilket betydelse en lärares undervisningsmetod i rättstavning har för elevers kunskaper i rättstavning? Även genom att studera begränsningar som kan urskiljas i lärares metoder för undervisning i rättstavning?Syftet uppnås genom att titta på vilken grund som finns i läroplanen och kursplanen i svenska att bedriva systematisk undervisning i rättstavning, samt att studera vad forskning visar och lärares erfarenheter om resultat av systematisk undervisning och elevers kunskaper, förmågor och lärande?Genom att studera en lärares val av undervisningsmetod vid rättstavning och titta på sambandetmellan elevers förvärvade kunskaper inom rättstavningen och den aktuella metoden kundeelevers kunskapsresultat urskiljas. LÄS MER

  4. 4. Lingvistisk osäkerhet hos svenska grundskollärare : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av och inställning till det engelska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Edin; [2019]
    Nyckelord :Self-Efficacy lingvistisk osäkerhet svenska grundskollärare engelska; Self-efficacy; lingvistisk osäkerhet; svenska grundskollärare; engelska; engelskundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to research Swedish primary school teachers' experiences and attitudes towards the English language in general as well as the school subject. To answer the research purpose, four research questions were constructed: What is the teachers’ view on the English language? What is the best way to learn English according to the teachers? How do the teachers think that the teaching in English should look like? Do the teachers feel that they are affected by their own attitude towards English? To answer the study's research questions, a qualitative research method was used in the form of interviews. LÄS MER

  5. 5. Stereotyper för läslust eller normbrytande karaktärer för förändring? : En kritisk granskning av en kommunal lässatsnings läsfrämjandearbete och boktips utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anders Edin; Camilla Andersson; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; genus; högläsning; könsmönster; läsfrämjande; lässatsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att granska en kommunal lässatsnings läsfrämjandearbete och boktips gentemot F–3 ur ett genusperspektiv. Studien visar vad en kommunal lässatsnings styrdokument ger för riktlinjer till bibliotekskonsulenter samt hur de resonerar vid val av tipsböcker. LÄS MER