Sökning: "undervisning i Svenska år 1-3"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden undervisning i Svenska år 1-3.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. En fenomenografisk studie kring nyttan av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1–3

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Agnes Beling; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Läsförståelse; Läsinlärning; Nationellt bedömningsstöd; Skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling för år 1-3 fungerar på skolor där det är obligatoriskt att användas. I studien redogörs också för hur lärare använder resultaten från bedömningsstödet för att hitta åtgärder för elever i behov av stöd eller mer stimulans. LÄS MER

  3. 3. Högläsning och läsförståelse : Hur högläsning påverkar läsförståelse enligt några lärare i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Karin Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Read-aloud; reading comprehension; reading aloud in teaching; grades 1-3; primary school; Högläsning; läsförståelse; högläsning i undervisning; årskurs1-3; grundskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vad högläsning kan ha för betydelse för elevers läsförståelse enligt några lärare i grundskolans tidigare år samt ta reda på hur lärarna arbetar med högläsning i sin undervisning. I Studien intervjuas sju lärare som alla undervisar i svenska och undervisar i årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 4. Historieundervisning i årskurserna 4–6 – fokus på lokalhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Camilla Torkkel; [2022]
    Nyckelord :Lokalhistoria; historiemedvetande; historiebruk; ”den lilla historien”;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i den svenska skolan i årskurserna 4–6 ser på och undervisar om lokalhistoria. Data till studien samlades in genom en online enkätundersökning. LÄS MER

  5. 5. "Jag fattar inte, kan du förklara igen" : En kvalitativ studie om lärares och studenters ämneskunskaper i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Håkansson; Isabelle Karlsson; [2021]
    Nyckelord :F-3; Locke; Piaget; Shulman; svenska; utbildning; ämneskunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka grundlärarstudenter F–3 och verksamma F–3-lärares uppfattningar om sina ämneskunskaper och om de anser att det är tillräckliga eller otillräckliga för att kunna bedriva undervisning inom svenskämnet i förskoleklass och i årskurserna 1–3. Syftet med studien är även att undersöka eventuella likheter och skillnader mellan de två urvalsgrupperna angående ämneskunskaper inom svenskämnet. LÄS MER