Sökning: "Elevbok"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Elevbok.
1. F-3 lärares beskrivning av hur de använder två olika läromedel i matematik : En explorativ studie om F-3 lärares tankar om hur de använder Rik matematik och Favorit matematik.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur undervisningen lärare i f-3 beskriver att de genomför, skiljer sig beroende på vilket läromedel de använder. Studiens metod utgår ifrån en kvalitativ ansats med personliga intervjuer. LÄS MER
2. En komparativ läromedelsanalys av ämnesinnehåll och representationer i matematik utifrån det nationella bedömningsstödet : utifrån det nationella bedömningsstödet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : De flesta läromedel som används i svensk skola tar sin utgångspunkt från det centrala innehållet och kunskapskraven som står i läroplanen för ämnet matematik. När läromedlet i matematikundervisningen utgör en stor del av elevers kunskapsutveckling uppstår frågan om läromedlen skapar rätt förutsättningar och utgör en grundläggande kunskapsutveckling för eleverna. LÄS MER
3. Stöd i läromedel för utveckling av skriftliga räknemetoder i subtraktion : En läromedelsanalys för årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : De nationella provens resultat för årskurs 3 visar att elever återkommande har svårigheter i skriftliga räknemetoder i subtraktion, som är en del av kunskapskraven. Samtidigt visar forskning att matematikundervisning i Sverige till stor del är läromedelsstyrd. LÄS MER
4. Vet Emir vad ett ventillock är? –En språkvetenskaplig textanalys av två läromedel i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to analyze if textbooks used in Swedish for second language learners incorporate translanguaging and inclusion. The textbooks used in this study are aimed at pupils in Swedish middle school (ages 10-12). LÄS MER
5. "Det är viktigt att metoden lärs in korrekt av eleven" : - en läromedelsanalys av skriftliga räknemetoder i subtraktion för årskurserna 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga talbaserade och sifferbaserade räknemetoder i subtraktion genom en läromedelsanalys av läromedlet Koll på matematik för årskurs 1-3. Studien ämnar till att undersöka i vilken ordning räknemetoderna introduceras samt att urskilja hur undervisningen av dessa utformas utifrån läromedlet. LÄS MER