Sökning: "Etnisk marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Etnisk marknadsföring.

  1. 1. Att bryta barriärer : marknadsföringsstrategier för att bredda del-tagandet inom högre studier

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Albin Sternö; Nils Tegnér; [2023]
    Nyckelord :breddad rekrytering; marknadsföring; relationsmarknadsföring; relationship marketing; riktad rekrytering; SLU; strategisk kommunikation; studentambassador; studentambassadörer; Sveriges lantbruksuniversitet; Uppsala universitet;

    Sammanfattning : Med ett allt mer heterogent samhälle till följd av globalisering och migration har det lagts ett större fokus på att universiteten ska jobba med att integrera och rekry-tera underrepresenterade grupper. Inom Sverige är det idag stora klyftor mellan vilka personer som väljer att studera vidare till högre utbildningar och individers förutsättningar samt bakgrund har en stor påverkan i detta vägval. LÄS MER

  2. 2. Vit, smal och rik : En kvalitativ undersökning av hur kvinnan porträtteras i reklambilden för skönhetsprodukter.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sanne Uvelind; [2018]
    Nyckelord :könsstereotypisk reklam; kvinnans representation; sexistisk reklam; rasistisk reklam; brand activism; male gaze; jämställd reklam; syftesdriven reklam; reklamens förändring;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to shed some light on the stereotypical ways of portraying women in advertising. The thesis studies and analyses the eventual change in the perception of the woman in pictures for advertising, but also investigates the change in the business of marketing and advertising. LÄS MER

  3. 3. Etnisk mångfald, en trend eller hygienfaktor? : En kvalitativ studie om etnisk mångfald i svensk reklam

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Camilla Hamdi; Sofia Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Marketing; advertisement; diversity; ethnicity; portrayal; Marknadsföring; reklam; mångfald; etnicitet; gestaltning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring har fått en allt större betydelse i dagens samhälle. Dagligen möts människor av tusentals reklambudskap vilka tävlar om att nå fram och beröra individen på bästa sätt. LÄS MER

  4. 4. Vinnarskolor & Förlorarskolor : En kritisk stuide av vithet i skolorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Do Willy; Nechma Yasmine; [2015]
    Nyckelord :School Market; Segregation; Winning Schools; Losing Schools; Postcolonialism; Bourdieu; Intersectionality; Organization Theory; Skolmarknad; Segregation; Vinnarskolor; Förlorarskolor; Postkolonialism; Bourdieu; Intersektionalitet; Organisationsteori;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar ett avstamp i studier av den svenska skolmarknaden. Med företagen som ideal förmås skolorna att med uppgifterna som producenter konkurrera om elever som tar rollen som kunder. Marknadsföringen och synligheten i media blir en förutsättning för överlevnad på denna marknad. LÄS MER

  5. 5. Marknadskommunikation till etniska konsumenter : "Vilka faktorer är viktiga för att svenska traditionella företag ska etablera sig framgångsrikt på en etnisk marknad inom Sveriges gränser"

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Nevena Slavic; Monica Cotal San Martin; [2012]
    Nyckelord :Etnisk marknadsföring;

    Sammanfattning : .... LÄS MER